Založ si blog

Prečo wow, a nie fíha?

Posledný deň v roku. Skutočne posledný a nie ostatný. Je Silvester. Poloprázdna električka ma ospanlivo unáša na Hlavnú stanicu. Akýsi som dnes viacej precitlivelý. Na všetko: na hrkotanie podvozku, na škrípanie koľajníc, ale hlavne na príliš hlasné telefonovanie. So zaťatými päsťami to zvládam. Vďaka výraznému sopránu som dokonale oboznámený s predmetom hovoru. Keď po niekoľkýkrát počujem wow alebo wooow, začínam škrípať aj ja, zubami. Skrsne vo mne kacírska myšlienka vystúpiť skôr a oslobodiť sa od utrpenia a svedectva prznenia slovenčiny. Našťastie mladá slečna s buldočkom a mobilom pritlačeným k ušnému boltcu, ktorú som si dôkladne a jedovito premeral od hlavy až po päty, vystupuje. Ďakujem, to je ale úľava. Oslobodená myseľ začína dumať.

Všimol som si to už viackrát, ale otázku som si položil až teraz. Prečo tak často používame, lepšie povedané nadužívame cudzie výrazy, teda väčšinou anglicizmy? Chápem, keď niekto vďaka dlhému pobytu v zahraničí alebo práci v cudzom prostredí pozabudne niekedy slovko, dve a vyjadrí sa v angličtine. Podobne v prípade odborných výrazov, ktoré sa nedajú preložiť do slovenčiny. Bohužiaľ, častokrát poslovenčené anglické slová používajú ľudia, ktorí tento cudzí jazyk vlastne vôbec neovládajú. Akosi si začínam už aj zvykať. Dôstojne pretrpím výrazy ako napr. sejvni si to, vydilítuj to, tímbilding, dovolenkový trip. Ale minule znova: dievčinka v električke sa cez mobil pýtala:  – A kde sa mítneme?  To už nepotrebuje komentár. Mám jedného známeho, s ktorým je to ešte horšie. Ten, keď napríklad počuje, že si ideme urobiť „break“ (v zmysle prestávky), dostáva astmatický záchvat. Čo sa nedá preložiť, čert to ber. Chápem, je to viac sexy, ten čo tak vraví, pôsobí svetáckejšie.

Možno bude niekto prekvapený, ale slovo wow je dokonale preložiteľné. Foneticky aj graficky. Wow je vyjadrenie prekvapenia, údivu, radosti alebo úspechu. V slovenčine povieme „fíha“. Čím je prekvapenie, radosť väčšia, tým je wow dlhšie, teda napr. woooooow. Podobne v slovenčine, pridáme medzi písmená „f“ a „h“ primerané množstvo mäkkých „í“. Napríklad vyhrám literárnu súťaž, slovenskú samozrejme – povedať v tomto prípade wow, by bolo prinajmenšom tristné. Preto treba veselo vykríknuť fííííííha. Ja osobne odporúčam používať fíha pri pozítívnom prekvapení, radosti. V opačnom prípade používam slovo „fúha“. Rovnako ako pri fíha, môžeme dopĺňať primerané množstvo dlhého „ú“ a foneticky slovo natiahnuť podľa situácie. Ak dostanete nečakane po papuli, nehanbite sa a smelo zvolajte: „Fúúúúúúúúúha!“

Čo na záver? Nie veľa. Bol by som rád, keby všetci, ktorí túto moju úvahu prečítali až do konca, začali používať naše slovenské fíha a fúha namiesto cudzieho wow. Len si predstavte, keď budete vo väčšej spoločnosti a náhle zvoláte len tak od radosti fíííííííííííííííííííííííííííííííííha!

To bude teda „cool“.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zvláštni suchári

29.12.2021

Akosi sme zosuchároveli. Akosi prestávame byť ľuďmi. Ľuďmi v zmysle spoločenských trkotajúcich živých bytostí. A keď o tom píšem už aj ja, vrodený a získaný introvert, bude to asi naozaj tak. Nikdy som nemal rád príliš uvravených ľudí. Ale spoločenská zdvorilosť, úsmev a občasné prehodenie niekoľkých milých slov, mi naozaj chýbajú. Ani si to neuvedomujeme, ale [...]

(pseudo)haiku (alebo len . .. trojveršia)

05.12.2021

tu je teplo tam je chlad veselo si kráčam konečne sneží mi vo veži šialene smutný sen voniam sebou trochu tebou sprcha sa desí ihličie prší kapor na víne je v tom nevinne osamelý figovník džavotom detí sa zlomil dva páry očí zatvorené okno na ne hľadí pokrivené vetvy stromov zahľadené do seba vietor na ne dýcha autobus [...]

Slovenčina naša. . .

21.10.2021

Všetci vravia dnes už „freedom“, len Rudolf Sloboda. Všetci sme boli od hanby červení, len Zuzana Fialová. Všetci boli krajčíri, iba Rudolf Shuster. Obdivoval som na strome lišajník, len Šaňo Mach. Všetci sú klauni, len Tibor Gašpar. Všetci sme boli suchí, len Juraj Mokrý. Všetci chlapci chcú byť opravári, len Michal Kováč. Každý obdivoval majestátny dub, len Ján [...]

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

polícia oživovanie

VIDEO: Išlo o sekundy. Petržalskí policajti nezaváhali, zachránili život mužovi

25.04.2024 18:00

Policajti sa pristavili pri dopravnej nehode, keď si zrazu všimli na zemi muža v bezvedomí.

jazierko, záhradné jazierko, zima, mráz

SHMÚ: Na celom Slovensku sa v noci môže vyskytnúť prízemný mráz

25.04.2024 17:18

Slovenský hydrometeorologický ústav vydal výstrahu prvého stupňa.

kvet, strom, sneh, úroda, mrazy

Mrazy v Česku boli pre ovocinárov fatálne. Mnohí hlásia stopercentnú škodu

25.04.2024 16:52

Hovorí sa o najhoršej situácii za posledných sto rokov. Odhadom už bolo zničených približne 100 000 ton ovocia.

Michal Dubovický

Štatistiky blogu

Počet článkov: 9
Celková čítanosť: 18336x
Priemerná čítanosť článkov: 2037x

Autor blogu

Kategórie